19 helmikuuta 2014

Matka Panamaan

Oli kyllä aikamoinen reissu noin yleensä ottaen. Kaaleppi on meille tosi rakas, mutta kun seuraavan kerran muutetaan, se menee lentokoneessa ja häkissä. Enää ei lähdetä ajomatkalle rajojen yli.

Kuski tuli hakemaan meitä lauantai-aamuna klo 5:45.Vähänkö oli aikainen herätys mulle... Oltiin pakattu autoon enimmät edellisiltana, ja eikun menoks. Kuski ei puhunut paljoa enkkua, joten meidän oli tultava toimeen mun espanjalla.   Siinä meni semmosen tunnin verran, kun päästiin Nicaraguan ja Costa Rican rajalle Penas Blancasiin. Parkkeerattiin auto, mentiin sisälle passintarkastukseen ja mä jouduin maksamaan $20 , kun olin ollut päivän kauemmin Nicaraguassa, kuin mitä mun passi salli. Sitten ajettiin maatalous-puolelle ja leimattiin Kaalepin paperit. Sitten hypättiin takas autoon ja oltiinkin Costa Rican puolella! Tässä ei-kenenkään-maalla sitten vaihdettiin autoa, onneks ei kuskia. Kuski ei ilmeisesti saanut lupaa viedä Nicaragualaista autoa muihin maihin, niin että vaihdettiin sitten tosiaan autoon, jossa oli Costa Rican kilvet. Sitten mentiin Costa Rican passintarkastukseen.

Costa Rican rajalla kuulemma vaaditaan, että on esittää paluulippu pois maasta. No, me ei sitten oltu ostettu bussilippua takasin, kun aateltiin että kyllä se kuski meidät sellaselle lippuluukulle aikanaan vie. No ei vienyt. . Mulla oli onneks Kaalepin lääkärintodistuksessa meidän Panaman osoite, ja tökkäsin sen kuskille, joka jutteli virkailijalle, että kokeile meneekö tuo läpi. Kuski (Miguel) oli tosi vakuuttunut mun kieroilijan taidoista, kun virkailija päästi meidät maahan. 

Seuraavaks hiihdettiin taas Kaalepin kanssa taas maatalous-osastolle ja siellä oli eläinlääkäri, joka tarkasti Kaalepin tosi pintapuolisesti, leimas paperit ja luetteli mulle, (näin luulisin), miten tärkeetä on pitää Kaaleppi koko ajan autossa, ettei niiden herkkä luonnon tasapaino järky. Nyökyttelin siinä totisena, enkä ymmärtänyt paljoakaan, mutta me haluttiin jatkaa matkaa. CR:n vaihtoauton kuski oli ihan myyty Kaalepin edessä ja se haki sille vettä ja oli niin kiltti Kaalepille. Kun se oli naatiskellut tarpeeks vedestä, oli aika jatkaa matkaa.



Miguel on vissiin costa ricalainen, vaikka Nicaraguassa asustaakin, ja sen mielestä rantatien valitseminen lyhentäis matkaa parilla tunnilla, ja nähtäis kaikkiä nättejä rantoja matkan varrella. Rannat oli ainakin nättejä, ne mitä nähtiin. Luin jostain, miten joku expatti aikasemmin kirjotti että hän oli niin pettynyt Nicaraguaan, kun siellä ei ollut hirveesti kukkivia puita, ninkun CR:ssa... me nähtiin tosi harvoja kukkivia puita tai mitään meidän matkalla, niitä oli melkeen enemmän kotikaupungissa Nicaraguassa... joten en tiedä mihin se tuon perustaa. Ehkäpä niillä turistialueilla oli sitten enemmän pensas-istutuksia tai jotain. CR on paljon rikkaampi, mitä Nicaragua. Mutta CR:llapa ei oo upeita "Elämäm Puita".



Käytiin siinä parit pissapysähdykset matkan varrella ja tultiin CR:n ja Panaman rajalle joskus 4:n maissa illalla. Tuo raja-alue, Paso Canoas, on tax-free -alue myös, tässä tapauksessa ihan mahdottoman sekava!! Siellä täällä kaikenlaisia kauppiaita, ravintoloita ja erilaisia krääsäkauppoja. Ei ollut ihmekään, että ajettiin Costa Rican rajan ohi ja piti palata sinne takasin, ennenkun ne päästi meidät Panaman passintarkastukseen. Tuolla jossain seassa on siis sekä CR:n, että Panaman passintarkastukset. 


 Sitten päästiin vihdoin Panaman passintarkastukseen. Tietysti ne tenttas, että millon lähdetään pois ja onko todisteita siitä sun muuta.. Jotenkin saatiin selitettyä kaikki parhain päin. Kunnes sitten tuli Kaalepin käsittelyn aika. Tuolla rajanylityspaikalla ei ole eläinlääkäriä tavattavissa viikonloppuisin, ja on ehdottoman edellytettävää, että koiralla on "maahantuontilupa". Niin että teidän pitää oottaa täällä maanantaihin, tai sitten jättää koira tänne, ja tulla maanantaina takas lääkäriä tapaamaan. Koiran on oltava karanteenissa.

Sitten ne vielä halus käydä kaikki meidän tavarat läpi tullissa, ja kaikki laukut oli kannettava autosta tullitoimistoon. Chuck pudotti tietokoneensakin jossain vaiheessa sementtilattialle, ei enää toimi ihan kunnolla.. Vihdoin sitten kuitenkin päästiin jatkamaan matkaa ja ylittämään itse raja. Ennen sitä kuitenkin poliisi-armeijapartio pysäytti meidät, tarkasti kaikki paperit, ja teki samat kysymykset, ennenkun meidät päästettiin rajan yli.

Niin halusin sitten yöpyä vähän lähempänä lopullista määräpaikkaa, niin jatkettiin sitten tosiaan yötä myöten rajalta semmoset 4 tuntia, kunnes saavuttiin vihdoin Santiagoon. Harmi vaan, että mun eka vaikutelma Panamasta oli pimeässä, niin että ei nyt paljon ikimuistoisia kuvia siitä jäänyt. Ikimuistoista oli sen sijaan ne monet poliisi-/armeija tarkastukset, mihin jouduttiin. Tuolla 4 tunnin matkalla meidät pysäytettiin ainakin 2 tai 3 kertaa, molemmilla kerroilla kaikkien passit tarkastettiin, kysymykset kysyttiin ja tarkistettiin, että koiralla oli leimat kans papereissa. Niin, ja katottiin matkatavarat. Mä tuhisin jo, että tämmöseen poliisivaltioonko me tultiin. C. yritti selittää, että ne yrittää kitkeä huumerikollisuutta, mutta mä luulen, että koska meillä oli Costa Rican rekkarit autossa, ne vaan tähtäs turisteihin ja halus niitä vähän koulia.

No, vihdoin päästiin pahemmitta pidätyksittä Santiagoon ja sanoin Miguelille, että haluisin ei-karmean hotellin, mutta ei liian kallista. Eka hotelli mitä kokeiltiin oli valitettavasti täynnä. Se tuntui tosi siistiltä ja huoneet oli vaan $36/yö! Alkoi olla jo myöhä, niin seuraava hotelli, mitä katottiin, päätettiin ottaa. Se ei vaikuttanut hurjan pahalta. Nillä oli kuitenkin vapaana vaan 1 huone, joten otettiin se sitten. Onneks siinä oli puolikas seinä huoneiden välissä. No, mitä kauemmin siinä hotlassa (tai oikeestaan motelli) olin, sitä vakuuttuneempi olin, että se oli niitä "karmeita" hotelleja. Katto oli styroksista, suihku oli vaan rautaputki, joka tuli seinästä ja suihkuun kuului naapureiden kiljunta. En tiedä sitten saiko huoneita vuokrata tunti kerrallaan myös...

Miguel, vaikka olikin väsynyt pitkästä ajomatkasta lähti apteekkiin hakemaan kipulääkettä, mutta tuli takasin hotelliin vasta paljon myöhempään yöllä. Me oltiin jo oltu unten mailla hyvän aikaa, Aamulla sitten herättiin joskus puol 8 maissa, ja käytiin mäkkäristä hakemassa aamupala. Eikä sitten kun menoks Vacamontea kohti. Santiagosta Vacamonteen meni varmaan joku 3 tuntia. Silläkin välillä meidät pysäytettiin pariin kertaan ja poliisit taas kuulusteli meitä ja koiraa. Miguel kertoi, että yhden kerran poliisi jopa halusi pienen lahjuksen, jotta päästäis meidät menemään. Miguel kuulemma sanoi, että hän maksoi jo rajalla ihan tarpeeks, että enää ei maksa! Onneks meillä oli Miguel matkassa. Jos oltais itekseen oltu matkalla.... Huh-huh! 

07 helmikuuta 2014

Nicaraguani

Nyt kun aloitamme elämän uudessa maassa, on aika katsoa taaksepäin maahan, jonka jätimme taakse. Meillä oli eri syitä lähteä, enimäkseen syyt liittyivät hallintoon ja maan poliittiseen tilanteeseen, jonka pelkäämme johtavan vallankumoukseen. Tunsimme, että nykyinen hallitus vallanpitäjineen on menossa sellaiseen suuntaan, johon me emme halua mennä. Toivottavasti näin ei käy, ja minun Nicaraguani ei kärsi enempää.

Oli myös tärkeää, Chuckin työn kannalta, että asuisimme maassa, jossa sähköt ja internet-yhteydet olisivat luotettavammat, eikä internetin käytölle olisi esteitä.

Nicaraguani ja hassu liikenteesi

 




Liikkuva mainonta


Paikalliset villit- ja ei-niin-villit eläimet







Kauniit rannat







Rento rantaelämä







Kaalepin puutarha-WC.


ja etenkin Kaalepin BFF Marvin.


Kaipaamme Blancan ja Marvinin paikallisia herkkuja.



Ja kaikkia meidän ystäviämme ja erityisesti Nicaraguan perhettämme.


Ystävämme Carlosin sanoin, tämä ei ole Hyvästi, vaan Näkemiin.

22 tammikuuta 2014

Ostoksilla Masatepessä

Tässä on kuvia matkalta, kun Bonnie halusi ostaa uusia terassikalusteita paikallisilta käsityöläisiltä. Matkalla Managuaan on alueita, jotka ovat erikoistuneet tiettyihin käsityön aloihin. Näitä pieniä kyliä kutsutaan yhteisellä nimella: Pueblos Blancos, eli Valkoiset Kylät. Jokaisella kylällä on oma erikoistumisen alansa. Tällä kertaa menimme Masatepeen, joka on erikoistunut huonekaluihin.

Tässä on joitain kuvia huonekaluista. Tämä kauppa oli kaupungin torin laidalla, jonkinlainen huonekalutekijöiden kilta. Suurin osa muista myymälöistä oli pienempiä, ja niitä oli tipoittain tien varrella.








Nämä ovat siia paikallisia, käsintehtyjä huonekaluja. Hinnat on halvempia, kuin mitä ne maksavat muissa maissa, mutta ei enää huippuhalpoja kuitenkaan. Kylässä oli myös paljon puusepän verstaita, käsintehtyine keinutuoleineen ja ruokapöytineen.

Tässä on paikallinen karkkipuoti. En voinut vastustaa ja ostin sitten yhden näistä ihanuuksista. Valitettavasti unohdin paketin Bonnien autoon, niin että kun vihdoin muistettiin, että se on autossa, oli jo liian myöhäistä ja kaikki tämä sokerinen ihanuus oli sulanut. Niin että valitettavasti en voi kertoa miltä nämä maistuivat :(




Bonnie tarvitsi myös lisää kasveja puutarhaansa. Onneksi, ajansäästön kannalta, meidän ei tarvinnut ajaa Caterinaan, joka on puutarha-kylä, vaan Masatepessäkin oli tien varrella kasvien myyntiä.




Tällaisen lastin kanssa vihdoin lähdimme kotia kohti.



05 lokakuuta 2013

Nica Rannat - Playa Ostional

Seuraavana kohteena rannanmetsästyksessä oli Playa Ostional, joka sijaitsee SJDS:sta etelään, lähellä Costa Rican rajaa. Saimme tästä muistutuksen jo 5 kilometriä ennen päämäärää, kun sotilaat pysäyttivät auton ja vaativat nähdä henkilötodistuksen yms. He olivat hyvin vihaisia vuokranantajallemme, joka ei ollut pysähtynyt näkymättömän viivan kohdalla. Ilmeisesti tien sivussa oleva värikäs sementtitolppa oli merkkinä pysähtyä juuri siihen paikkaan sentilleen. Puolet auton renkaasta oli rajan ulkopuolella...

No, asiat saatiin kuitenkin selvitettyä ja pääsimme jatkamaan matkaa. Kuvan taustalla näkyy Costa Rican rannikko.


Koska ranta on niin lähellä Costa Rican rajaa, ulkomaalaiset eivät saa ostaa maata rannan toiselta puolelta. Ainoa maapala, joka oli myynnissä hyvällä hintaa, oli vuokranantajan sukulaisen 1.7 eekkerin tontti, joka oli 200 metrin suoran tien päässä rannasta. Tielle ei koskaan rakennettaisi mitään, joten tontilta olisi aina sekä näkymä, että suora käynti rannalle, mutta...

Pyyntihinta oli 30.000,00 USD, joka on edullinen sijaintiinsa nähden. Koska se ei kuitenkaan ollut rannalla, emme olleet siitä kiinnostuneita.

Tässä kuitenkin muita kuvia rannalta.




23 syyskuuta 2013

Rantaelämää

Kuten varmaan monet jo tietää, me ollaan etsimässä meille rantatonttia, johon sitten rakentaa hotelli. Kaverit otti meidät matkaansa mukaan männä päivänä ja lähdettiin San Juanista pohjoiseen katsomaan sopivia rantoja. Tiet oli tiettyyn asti päällystettyjä, mutta loput olivatkin pomppuisia hiekkateitä.

Ensimmäinen pysäkki oli Playa Jiquelite, jossa pidetään suuret alle 18-v. surffauskilpailut.

 (Kuva Bonnie Hayman)

Aallot oli kuitenkin vähän korkeat meidän maun mukkaan, joten pienen välipalan jälkeen jatkettiin matkaa.

Paikalliset suosittelivat meitä katsastamaan vähemmän tunnetun Playa Briton -rannan. Brito kummitteli mun mielessä tuttuna, mutta en millään muistanut mistä. Ajomatka pomppuisella ja kuraisella tiellä viidakon halki oli vähintäänkin mielenkiintoinen. Ei ihme, että ranta ei ole tunnetumpi. Tällainen oli näkymä vihdoin rannalle tultaessa:

(Kuva Bonnie Hayman)

Ystävämme Bonnie oli ihastuksissaan rannan "alkuperäisyydestä", mutta minä olin valmis jatkamaan matkaa... Kysyimme vielä paikallisilta, mikä paikan nimi oli. He sanoivat, että "Boca di Brito" eli Bocan suu. No, se ei meille vielä kertonut mitään, joten lähdimme sitten kahlaamaan eteenpäin pienen joenuoman yli. Saavuimme tänne:



Tässä sellainen ranta, mitä olimme etsineet! Kuuman ajomatkan jälkeen kaikki pulahtivat aaltoihin uimaan. Vesi oli ihanan lämmintä. Bonnie sanoi, että sadekaudella vesi lämpeni huomattavasti, kun taas kuivan kauden alkaessa vedet kylmenevät.

Uintiretken jälkeen kävelimme rantaa pitkin ja tutkimme "Lepakkoluolan", joka oli muodostunut kallionkoloon. Nousuveden aikaan se täytttyi vedestä, kuten koko näkynissä oleva rantahiekka.


Kotiin palatessamme kerroimme vuokraisännälle matkasta. Vihdoin sain kuulla mistä muistin Brito-rannan nimen. Nicaraguaan puuhattavan Panaman-kanavan kilpailijaksi suunniteltua kanavaa aiotaan rakentaa juuri tuon Brito-rannan lävitse Tyynellemerelle... :(

04 syyskuuta 2013

Uusi Elämä koulubusseille

Kuten tässä artikkelissa kerrotaan, amerikkalaiset keltaiset koulubussit muuttavat eläkkeellään tropiikkiin. Niistä tehdään ns. "kanabusseja", joilla kuljetetaan ihmisiä, ja kanoja kaupungista toiseen, ihan kuin normaalit bussit.

Koulubussin uusi elämä

Monesti ne maalataan erikoisin värein tai kuvioin.



Joskus ne pidetään muuttumattomina, jopa sama "Stop" merkki bussin kyljessä.


Liikenteessä on myös ihan tavallisia busseja, ja useasti bussien katoilla kuljetetaan kaikki matkatavarat. (Paitsi kanat.) Ja silloin katolla matkustaa myös "kantajia", jotka "pitävät huolen" laukuista. Lainausmerkeissä siksi, että mitään arvokasta ei koskaan kannata pakata katolle meneviin tavaroihin. Köyhälle kansalle on liian suuri kiusaus olla varastamatta helposti saatavaa arvokasta tavaraa.

25 kesäkuuta 2013

Juhannus Nicaraguassa

Niin, Nicaraguassakin vietetään Juhannusta, tai ainakin meidän kotikaupungissa San Juan del Surissa. Juhlat on vähän erilaiset, kun Suomessa ja kestää pitemmän ajan. Mutta täälläkin humaltuminen on yleinen oheistuote.

Miksi täällä vietetään Juhannusta? San Juan del Surin suojelupyhimys, ja jonka mukaan kaupunki on nimetty, on Johannes Kastaja (San Juan Bautista). Koko kesäkuu on ollut täynnä erilaisia kulkueita, ja rodeota, mutta varsinkin viime viikonlopusta lähtien (viikko ennen juhannusta) juhlinta sai enemmän vauhtia, kunnes kaikki kulminoitui Juhannus-viikonloppuun. Virallisena juhlapäivänä juhlinta alkoi jo kello 5 aamulla, kun kaikki Juanit ja Juanitat (nimetty pyhimyksen mukaan) marssivat kulkueessa läpi kaupungin soittokunnan kera.



Täällä oli siis paljon kulkueita, joissa pasuuna-, lyömäsoitinbändi soitti musiikkia ja ihmiset kuljettivat Jeesuksen ja Johannes Kastajan patsaita. Virallisena juhlapäivänä kantajat tanssivat patsaiden kanssa.


10 vuotta kamerani omistaneena, jotenkin onnistuin unohtamaan, miten ottaa videokuvaa, joten en valitettavasti voi näyttää miten tästä lähdettiin liikkeelle tanssiaskelin, pasuuna-rumpu-orkesterin tahtiin. Suurimmalla osalla osallistujista oli variaatio Johannes Kastaja -aiheisesta paidasta.

Keskustassa 2 pienempää kulkuetta sitten yhdistyivät ja Jeesus ja Johannes Kastaja tanssivat pian samassa kulkueessa läpi keskustan.


Keskustassa oli myöhemmin tarjolla "greased pole" -kilpailu, jossa puinen pylväs oli rasvattu ja pystytetty keskelle katua ja tarkoituksena oli kiivetä pylvääseen ja noutaa lippu. Palkintona oli sievoinen summa rahaa ja tietysti paikallista olutta.



Olis alkanut huipata noin korkealla... Kuvan alareunassa näkyy siis puiden latvat.


Ohjelmassa oli myös rasvatun possun kiinniottamista, minkä valitettavasti missasin, kun en paljon kuulutuksista ymmärtänyt ja tuo pylvään kiipeäminen oli vielä kesken. Ilmeisesti ne tapahtuivat samaan aikaan, mutta yleisön reaktioista päätellen possua ei saatu kiinni, vaan se pääsi karkuun ja kirmaisi puiston läpi kiusaajiaan pakoon.

Tässä kuva menneiltä vuosilta toisesta blogista. Possu on jossain tuossa keskellä.


Viva San Juan Bautista! Viva San Juan del Sur! Hieman erilainen Juhannus, kuin Suomessa, mutta hauska kuitenkin!